Za veliki broj malih preduzetnika online prodaja ili
elektronska trgovina ima veliki značaj u osvajanju definisanih tržišnih
segmenata i kupaca. Svaki novi kupac za malog preduzetnika znači veći izgled za
opstanak u biznisu.
Takođe, fleksibilnost u poslovanju i prilagođavanju
potrebama tržišta i novim trendovima je glavna prednost malih biznisa u odnosu
na velike tržišne igrače. Stoga je zadatak svakog preduzetnika da aktivno radi
na korišćenju savremenih informacionih rešenja u cilju održanja i razvoja biznisa.
Najjednostavnije
definisano online prodaja znači učiniti proizvod dostupnim kupcima iz fotelje.
Kupci žele lakoću i udobnost kupovine. Sa druge strane online prodaja ima
značajnih prednosti i koristi za same preduzetnike, kao što su: značajno
smanjuje troškove prodaje, štedi vreme, kreira online bazu kupaca, može biti
uspešno realizovana i jednostavnim informacionim rešenjima i sve to uz
optimalno korišćenje ljudskih resursa.
I pored evidentnih
prednosti online prodaja realizuje se bez direktnog kontakta sa kupcima što je
i njena glavna slabost. Bez direktnog kontakta sa kupcima izostaje jasna slika
o reakciji kupca na vaš proizvod kao i detalji o njegovim potrebama i željama,
stanju na tržištu i nezadovoljenim potrebama od strane konkurencije, što su
ključne informacije za budući razvoj novih proizvoda i unapređenje postojećih.
Ključ uspeha nalazi se u kombinaciji online prodaje i tradicionalnih kanala
prodaje čime se koriste prednosti i jednih i drugih.
Prvi korak u
realizaciji online prodaje je informisanje ciljnih kupaca putem interneta,
imejla ili neke društvene mreže o proizvodu i dostavljanje detaljnih
informacija o uslovima i načinu kupovine istih.
Najveći problem
preduzetnika u Srbiji je realizacija samog plaćanja. Međutim, online prodaju je
moguće realizovati i tradicionalnim načinom plaćanja.
Dovoljno je da primer
popunjenog naloga za uplatu dostavite kupcima putem odabranog kanala
komunikacije na daljinu (e-mail, veb prezentacija ili odabrana društvena mreža
Facebook, Twitter i sl.). Kupac uplatu može izvršiti elektrtonskim putem,
uplatom sa svog tekućeg računa. Po prijemu uplate, poslednji korak je isporuka proizvoda i
konačnog računa na naznačenu adresu kupca i postupak je realizovan.
Preduzetnici koji
online prodaju vide kao jedini i osnovni kanal prodaje treba da razgovaraju sa
predstavnicima Banke u kojoj imaju poslovni račun o alternativnim rešenjima
plaćanja koja su razvijena u cilju sigurnog i efikasnog obavljanja elektronske
prodaje.
Međutim, uslov za
uspeh u online prodaji nije samo u jednostvnosti njene realizacije ili činu
dostave proizvoda kupcima, već i prethodnom poznavanju osnovnih načela i tajni
online osvajanja kupaca koji će želeti vaš proizvod.
Onlajn prodaja je
težak posao. Dobra strana ovog kanala prodaje je direktan put do kupaca širom
sveta. Loša vest je da morate uložiti puno napora, mašte i znanja u zadobijanju
njihove pažnje. Vaša veb prezentacija je samo jedna od milion i zato morate
dobro osmisliti način na koji ćete predstaviti proizvode i usluge kupcima.
Važno pitanje
online prodaje je: Šta prodajete? Svaki artikal koji je moguće oglasiti putem
štampanih medija ili kataloga danas je moguće prodati i putem interneta.
Međutim, važno je prethodno definisanje ciljne grupe i poznavanje potreba
ciljnih kupaca i načina ponašanja u kupovini.
Opšte pravilo je da žene ređe
kupuju putem interneta od muškaraca, da se informaciona tehnologija najbolje
prodaje putem interneta, kao i luksuzni proizvodi, da se osnovne prehrambene
namirnice kupuju u obližnjim hipermarketima i sl. Online prodaja je jedan od
mogućih kanala prodaje što ponovo zavisi od toga ko je vaša ciljna grupa, koje
su njene potrebe i šta prodajete.
Načelo
doslednosti važi i u online prodaji. Kupci najčešće stav o kvalitetu nekog
proizvoda formiraju na osnovu slike koju imaju o firmi ili prodavcu koji
predstavlja isti. Važna informacija za kupca je kvalitet i sadržaj odabranog
interent sajta putem koga prodajete proizvode. Kanal prodaje mora biti u skladu
sa željenom percepcijom kupca o vašem proizvodu/usluzi, kao i o vašem biznisu.
Veb prezetnacija
mora biti jednostavna. Ukoliko odlučite da online prodaju realizujete putem
sopstvene veb prezentacije učinite istu što jednostavnijom za posetioce. Neka
istraživanja su pokazala da posetioci često odustaju ukoliko je registracija
obavezna već prilikom prelistavanja sadržaja veb sajta.
Registracija je
poželjna jer putem nje kreirate bazu posetilaca i potencijalnih kupaca ali
nastojite da to bude korak dva nakon što ste ponudom zainteresovali posetioce.
Takođe, jedna od tajni uspešnih veb prezentacija je logo. Obavezno postavite
logo na svakoj strani prezentacije i neka on bude link ka početnoj strani. Naterajte
posetioce da zapamte vaš logo.
U nastavku je još
nekoliko praktičnih saveta za upeh u online prodaji:
·
Isticanje važnih koristi za kupca -
garancije, besplatna dostava, mogućnost vraćanja, rok trajanja, servis i
održavanje i sl. su važne koristi za kupca prilikom donošenja odluke o kupovini
i ukoliko su sastavni deo proizvoda moraju biti vidno istaknute.
·
Kontinuirana promocija veb sajta –
savršen veb sajt nije dovoljan, neophodno je aktivno promovisati isti. Budite
na mestima uobičajne posete vaših ciljnih kupaca.
·
Promotivne cene – online kupovina još
uvek nije postala regularan način i put kupovine u Srbiji. Siguran put
pridobijanja kupaca su niže cene od onih koje se mogu naći u maloprodaji.
Motivišite ih nižim cenama i dodatnim popustima da aktivno koriste ovaj način
kupovine ukoliko je on istovremeno važan i za uspeh vašeg biznisa.
·
Unapređenje sajta – veb prezentacija
je živa stvar i treba je menjati u skladu sa ostvarenim rezultatima. Ukoliko
smatrate da možete više i bolje radite na unapređenju prezentacije sve dok
rezultati nisu u skladu sa vašim očekivanjima.
·
Strpljenje – minimalno porebno vreme
za sagledavanje rezultata je šest meseci od postavljanja prezentacije. Važan je
postepen rast u broju poseta i kontinuitet. Redovno pratite izvešaje
posećenosti i budite strpljivi.
Нема коментара:
Постави коментар